Skip to main content

homemade biskut raya edisi 2018

Assalamualaikum/Hai,

memang setiap tahun akan buat 2-3 jenis biskut raya sendiri..
dulu-dulu masa bujang, dekat 9-10 jenis kauu..
sampai terlentang terlangkup kat dapur tu menunggu turn biskut nak kena bakar..

bila dah kahwin ni..hajat tu ade juga sebab nak makan sendiri buat tapi apekan daya.
kita buat mana biskut raya yang terpenting untuk sambung legasi je la ye..
ade yang cakap, beli je la kan senang..
no no no.. mood raya aku nak mai bila ada bau biskut raya dalam umah..
haaaaa... barulah semangat tu lain macam weii..

biskut raya homemade yang masuk dalam list wajib setiap tahun adalah:

- biskut cornflakes
- cornflakes madu
- chocolate chip ala femes emes style - ubah resepi ikut sukahati..hahah

weekend lepas, gigih aku dgn adik buat projek biskut raya.
tengah sarat pon ku redah jugak.. aku amek tender duduk menggentel biskut kat meja je la..
tugas bakar-membakar ulang alik ke oven, pas ke adik aku..hehehe..
dan bebahan mentah termasuk balang semua minta adik aku prepare awal.


day 1 - sabtu.
buat biskut raya pertama - cornflakes madu

Image may contain: flower and food
cornflakes madu in the making. yang ni tunggu turn nak masuk oven.


team production untuk projek cornflakes madu.
2 bancuhan sekejap je setel.
tugas aku just tabur sprinkles kat cornflakes aje..
bahagiaaa wei banyak esisten menolong..
alhamdulillah.. semua ringan tulang walaupun jam dh dekat kol 12 tengah malam dan memasing berganti ganti menguap.. 
biar dorang rasa sendiri susah senang nak menyambut syawal yang mulia ini..
lagipun, dorang jugak la yang bakal menyambung tradisi ni tauuu..
gituuhhhhhh...

day 2 - ahad 
buat biskut raya kedua - biskut cornflakes.

Image may contain: food
in the making.
tunggu turn nak masuk oven jugak.


Image may contain: 9 people, including Mohd Azahari Mohd Roslan, Nooraini Zubir, Noor Hayati and Shazelan Lan, people smiling, people eating, people sitting, food and indoor

hari kedua lagiii ramai team production menolong..
4 bancuhan selesai dengan jayanyaaa..
time ni tak sabarrrr nak tunggu berbuka sebab nak ngap biskut ni..
aduhhh bau semerbak kat dapur..
mujurrr mamayong berhati kental. hehehe..

part paling kelakar,
laki aku pegi kaupp adunan kat mangkuk konon tak nak membazir..
last last balance adunan kat jari dia, dia pi masuk dalam mulut..
lepas tu baru sedar tgh puasa..
kelam kabut masuk toilet basuh mulut..hahhahaa..
terbahak2 memasing..
hahahahaa..haruuuuuu!!!

biskut raya ketiga- choc chip tak sempat nak buat sebab kekangan masa.
maybe akan repeat biskut ni selasa mlm nanti..in sya allah..
tak lengkap wei kalau xde homemade choc chip ni..
sejenis gigihkan kami ni..

korang buat sendiri jugak ke atau tunjuk tunjuk kat kedai je??
tak kisah pon kan janji ade la jugak biskut raya utk dihidangkan kt tetamu yang datang beraya nanti ye dak.??


 -MrsPuex-

Comments

rajinnyaaa hehe CT memang tunjuk2 jela tapi sikit je sebab tak makan kuih sangat pun kecuali yang memang fav. best tu ramai helpers hehe..
Shafyqah Azahar said…
rajinnya semua, tahun ni takdak buat kuih raya pun, semua tunjuk haha

Popular posts from this blog

Pameran Projek Shinkansen Di ISetan The Japan Store LOT 10 Kuala Lumpur

Assalamualaikum/Hai, Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan Jepun bersama-sama dengan Isetan The Japan Store telah  melancarkan pameran di Jepun Shinkansen di Lot 10 Shopping Centre. Pameran ini akan berlangsung sehingga 9 Mac 2017 di Level 1 daripada Isetan The Japan Store. Acara ini diadakan untuk memberi kesedaran dan pengetahuan tentang Projek Shinkansen yang sangat menarik. Ini termasuk ciri-ciri keselamatan yang sangat diiktiraf daripada Shinkansen yang akan memberi manfaat kepada rakyat Malaysia di masa akan datang. Lokasi pameran, Isetan The Japan Store, menawarkan pelbagai produk Jepun dan pengalaman budaya Jepun dari tradisi purba dengan teknologi terkini, dan pelbagai fesyen, gaya hidup untuk makanan sebagai kedai khusus memperkenalkan Jepun. A diorama kereta api yang dianggap sebagai salah satu yang terbesar di Asia akan dipaparkan semasa pameran itu, menyatakan keindahan dari Shinkansen yang termaju dan keunikan ...

6 Ramadhan yang dikenang sampai bila bila

Assalamualaikum.. 6 Ramadhan 1433H/26 Julai 2012: Sesubuh hening time mak mak tengah sibuk nak siapkan sahur, time tu la air ketuban pecah, menanti saat kelahiran si comel ni.. Sesubuh itulah Papa drift dari shah alam straight ke hosp ampang dalam masa lebih kurang 15-20 mnt je.. Tak lupa malam sebelumnya mama berbuka dengan bahagianya juadah kambing golek di hotel area shah alam bersama jiran jiran yang ohsem..semua kenangan tu masih segar dlm hati mama.. Dalam tahun islam, 6 ramadhan, jam 4.52 petang..lahir seorang khalifah kecil, Muhammad Airiel Qaid bin Mohd Azahari ..semoga menjadi seorang anak yang soleh, taat dan sentiasa dilindungi Allah selalu.. Mama papa kakak always love u..haihh..cptnya masa berlalu..cepatnya anak mama membesar... Selamat Ulang tahun yang ke-2 sayang mama, manja mama.. Yours Truly ;P

SEGMEN MARI MENAMBAH FOLLOWER!!

Assalamualaikumm.. Saya budak baru blaja.. so saya mau kenal ramai kawan. thx luna sbb buat segmen cenggini.. besttt!!! Anda mau ramai follower?? jom terjah blog LUNA LANUN nih.. SYARAT PENYERTAAN: Buat satu entri bertajuk: SEGMEN MARI MENAMBAH FOLLOWER DONE! Letakkan header blog LUNA LANUN. DONE! Linkkan kepada entri ini. DONE! Siap entri?! Letakkan link entri anda dalam ruangan komen di bawah. DONE! Yours Truly ;P