Followers

tudung comel

Tudung kanak-kanak

lazada

SISTEM GURU ONLINE

APDM SAPS

Wednesday, September 10, 2014

Perlukah membasuh telur yang dibeli??

Assalamualaikum..

Perlu ke membasuh sepapan telur yang yang baru dibeli?

Atau, basuh telur bila terasa nak goreng/masak telur nanti?

Anda yang mane? Beli trus basuh or basuh bila nak guna nanti?

Aku?

Beli je terus basuh..

Sebab?

Faktor utama adalah kebersihan.
Bersih dari najis najis yang melekat kt telur tersebut..

Faktor kedua adalah untuk cek kesemua telur sebelum disimpan.mane tau ada yang retak menanti pecah ke kann??

Kekadang bila kita nak buat tolo mate kobau, pecah sikit kat tepi kuali, then trus kopakkan dlm kuali..ye dak?? Tetibe lupe cuci pastu terselit lak najis muqhallazoh kt tolo tu..maka kita pon makanlah tolo mate kobau ditambah perisa najis muqhollazoh..euuuwwwwww!!!! Hakakk goliii diknonnn...

Kebersihan adalah salah satu dari tuntutan islam..maka, inilah tips tips sempoi untuk peringatan kite bersama..

Sharing is caring kannn??..

Nak folow ok, tanak folo pon hakak ok jugak..terpulang.. Dah besar memasing kenn??

Tips rumah tangga dari hakak utk hadik hadik..

Sepapan telur yang baru dibeli..
Nampak tak ada najis2 kt tolo tu?
Nampak tak?
Maka, marilah kite sentalkan segala najis muqhollazoh itu dengan sepan lembut..
Lelembut ya, nanti berderai plak tolo tu..
Rugii rugii..huhuuu..
Seee..tantekk takk tolo ayam hakak??
Berseri seri setelah dispakan..
Hikhikhik..

13 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

memang basuh terus

Tentang Kita said...

mmg dah terbiasa..beli telur terus basuh dan simpan dlm peti sejuk...

Bro Framestone said...

Tak pernah pula basuh, mungkin sebab telur yang dibeli telah dipack dalam bungkusan dan xnampak kotor kot.

Tapi kena berhati2 gak selepas ini kan

idzwa kamaruddin said...

mmg basuh pun..wajib!

cheq eem said...

memang basuh...!! pastu terus simpan dalam peti ais tanpa was2... hehe...

Ratu Hatiku said...

mmg basuh pun...

Ismi Ana said...

Ana lepas je beli teruk letak sinki nak cuci. Dari telur, ayam, ikan, udang. Semua cuci dulu. Lagi2 telur.

Hati yang bersih di tempa oleh makanan yang suci dan halal. :D

Zayani Zulkiffli said...

Yes! Kebersihan. Buang bakteria, virus yang melekat semua. Sebelum nak masuk fridge :)

http://nurulzayani.blogspot.com/

ieta mat sa'ad said...

Tak pernah tak basuh kak ^__^

aswa leyla said...

dah pilih awak u liebster award . bleh cek di link http://isolabellaz.blogspot.com/2014/09/liebster-award.html . tahniah :)

Abe Kie said...

as salam. abe kie mmg basuh telir ayam tu sblom direbus, goreng dsb. jaga kebersihan la... hmm...abe kie follows your blog. no 380.

Akma Omar said...

Memang betul dari segi kebersihan seeloknya basuh. Selaluny bila nak masak baru akak basuh sebab ada petua kata kalau kita basuh telor dan simpan cepat busuk...tak tahu betul ke tak huhu

kak yatiadam said...

as salam tuan tanah..
tahniah anda ada blog yg menarik..

jemput jalan2 ke blog akak
www.yatiadam.com