Followers

tudung comel

Tudung kanak-kanak

lazada

searchbar lazada

Thursday, June 16, 2016

Tips nak kurangkan gatal Penyakit Gegata

Assalamualaikum/Hai,

Penyakit Gegata.


Aku memang biasa kene benda mcm nih..
kadang tu lengan terkena bucu meja pon dah bengkak, lepas tu, tempat bengkak tu jadi panas panas.. korang penah kena macam aku kena tak??

paling tak tahan kalau bawak beg plastik pegi tesco ke, giant ke.. bila sangkut kt lengan, tak lamaa tu jadilahh lemab seperti gambar kt atas tu.. mujur cepat hilang.. tapi gatal dia hanya Allah je yang tauu..
so kat sini nak kongsi petua yang aku sedut dari FB Hairizal 

Petua Orang Kita : Penyakit Gegata.

Dapatkan lengkuas.
Potong lengkuas.
Permukaan yang dipotong tu dikelar-kelar dengan pisau sampai keluar air.
lengkuas tadi digosok kat tempat gatal
selain rasa syok digosok, ia cepat melegakan . lebih baik dari ubat KKM
gituuu..

note : kalau kawasan gegata banyak dan air lengkuas dah jadi kering, potong dan kelar lagi lengkuas tersebut dan gosok lagi.
mudah-mudahan membantu & selamat mencuba. In Sha Allah.

nanti nak cubalahh.. kene stanby lengkuas sentiasa kat umah la cenggituuu..



 -MrsPuex-

2 comments:

Siti Najihah Hussin said...

dulu pernah kena. ingatkan boleh bawak mati sbb masa kecik bebudak sekolah kan. weh weh apa tu naik dkt tangan kau? kanser!! balik menangis mengadu dekat mak. hahahaha

sherrybarakhbah@blogspot.com said...

Sis mmg kerap jd gatal2 mcm ni tak tau SBB APA...mlm nnt nk try la petua ni...